Byggbranschen har mycket att lära från tillverkningsindustrin. Om vi går över till deras arbetssätt skulle vi kunna lösa kostnadskrisen samtidigt som vi skapar mer innovativa och intressanta byggnader. Det menar Lars Albinsson, initiativtagare till Bygg 4.0.

Tidningen visar en vacker trappformad byggnad, en böljande form där man kan sitta och njuta av solen. Den är smäcker och ren. Blommande träd och caféer, barnvagnar och folkliv omger trappan. Den nya tunnelbanenedgången på Odenplan ska bli en ”mötesplats”.

Bilderna är förföriska. Men när byggnaden är klar ser den inte direkt ut som på bilden. Klumpiga staket dominerar silhuetten och betongen är inte tillnärmelsevis så lätt och skir. Den ska ju bära upp mer hundra personer. Men det hjälper inte, SL vägrar ta över byggnaden på grund av riskerna med trappan. Ytterligare ett staket för 100 000 kronor byggs innan ”soltrappan” öppnar. Trots staketen klättrar folk på taket.

Något år efter öppningen stängs trappan och taket höjs med 30 cm. Kostnad: 5 miljoner kronor. Dagarna efter nyöppningen publiceras åter bilder av folk på taket. SL meddelar att man ger upp, vill folk trilla ner får dom väl göra det. Det finns ju massor med tak man kan sig upp på.

För den som tittade lite noggrannare på gestaltningsbilderna är detta inte så förvånande. En sex meter hög trappa på ett torg helt utan räcken? Till och med min 85-åriga mamma, pensionerad bibliotekarie, kan se att detta naturligtvis inte går. Vem som helst kan se att det inte går. Men byggbranschen är inte vem som helst. Sådana detaljer ”löser man på plats”, man är väl en ”kreativ problemlösare.”

I tillverkande industri (all annan vill säga) vet man att det oerhört dyrt att lösa problem och ändra utformningen under pågående produktion. Ofta är storleksordningen 1 000 gånger så dyr som under ritningsstadiet (tja, kanske hade 5 000 kronor extra räckt för att rita ett tak till Odenplan som man inte kan gå upp på?). Även tillverkningsprocessen utformas i detalj, innan man startar produktionen. Man tar helt enkelt inte beslut om att till exempel börja bygga ett fartyg från en skiss med ett stort hål i skrovet och tänker ”det där fixar vi sedan”.

Byggkostnaderna för bostäder har vuxit åtta gånger snabbare än andra kostnader de senaste tjugo åren och är grunden till några av våra viktigaste samhällsproblem. Det viktigaste skälet är bristen på planering vilken leder till slöseri med tid och material. Till exempel jobbar rörmokare i dag, vid flerbostadsbyggen, endast kring en och halv timme per dag med kvalificerat arbete. Och denna reella arbetstid har sjunkit med 30 procent sedan 90-talet.

Bygg 4.0 är ett initiativ som tittar på vad branschen kan lära av andra industrier. Syftet att, med stöd av Smart Built Environment, råda bot på dessa problem. SABO, Veidekke, Cementa, Forsen och TechniaTrascat är medlemmar i dag. Just fartygstillverkning är den bransch som vi funnit mest intressant. Oerhört intressant. Man bygger väldigt komplexa, stora produkter i enstaka exemplar. Låter bekant eller hur? Men man arbetar på helt andra sätt än dagens byggbransch.

Vad sägs om att bygga en stadsdel med bland annat följande:

  • 3 000 hotellrum, varav 2 000 med balkong, samt bostäder för 2 800 personal.
  • Broadwayteater och 3D-bio för 1 400 sittande.
  • 20 restauranger.
  • Ett DreamWorks ”Disneyland”.
  • Isrink.
  • Shoppingmall.
  • Komplett casino.
  • Stort vattenland inklusive surfsimulator, fyra stora pooler, 10 hot tubs.
  • 11 000 konstverk.
  • 20 procent minskad energiförbrukning.
  • Fullt utrustad vårdcentral.
  • Eget kraftverk och reningsverk.

Detta är vad som finns på världens största kryssningsfartyg, Harmony of the Seas. Det byggdes i Frankrike, på ett delvis statligt varv, på tre år från ide till betalande gäster. Kostnad cirka 1,1 miljarder €. Då ingick också skrov, motorer och en massa annat som inte finns i en stadsdel.

Dessutom är det certifierat för trafik i 200 länder. Om vi jämför med byggande i Sverige så kostar enklare hotell i Sverige strax över en miljon kronor per rum att bygga. Byggd här som en ”stadsdel” skulle alltså enbart rummen ta en tredjedel av hela fartygets budget i anspråk.

Hur är detta möjligt?
Skillnaden är att ett sådant fartyg utformas i detalj och tillverkningsprocessen planeras i detalj – före byggstart. Tekniken möjliggör nämligen att vi i dag, i ett tätt samarbete mellan olika yrkesgrupper, i detalj utformar enstaka produkter. Till och med ett fartyg som består av fyra miljoner delar. Man provbygger och provkör också delar och helheter i datorer. Då kan man beställa exakta delar från världens alla hörn och snabbt montera ihop fartyget.

Inom Bygg 4.0 har vi nu tagit fram en första version av hur en sådan ”projektering” av bostäder kan gå till. Vi tror att om byggbranschen på allvar går över till ett sådant arbetssätt, kan vi både lösa kostnadskrisen och skapa mer innovativa och intressanta byggnader. Byggnader som då har ”relingen” inritad från början. Det borde nämligen inte vara en överraskning, som kräver en kreativ lösning på plats, att en sådan behövs.

 

Lars Albinsson, projektledare Maestro Design & Management
Initiativtagare till Bygg 4.0. Med 30 års erfarenhet av att leda innovativa projekt åt företag som Volvo, IKEA, Microsoft, SEB och Telia arbetar han nu med att utveckla byggbranschen.

 

Källor: Kod Arkitekter, VVS-branschen samt StockholmDirekt – ”Här är bilden SL inte vill se”