Åke Sundvall och IKEA skapar nytt inredningskoncept

0
1484

I samarbete med IKEA Barkarby och IKEA Kungens Kurva har Åke Sundvall tagit fram ett nytt nyckelfärdigt inredningskoncept kallat ”Conscious Living” i vilket alla produkter ska bidra till en mer hållbar konsumtion.

Inredningskonceptet har tagits fram specifikt för projektet Brf Agnes i Fruängen och uppgiften för IKEA var att hitta en stilfull inredning på liten yta med stort hållbarhetsfokus.

Produkterna i det nyckelfärdiga konceptet har tillverkats av material som är återvunnet eller förnyelsebart. Vidare ska produkterna vara de som på bästa sätt bidrar till social hållbarhet och välfärd för de som framställer dem, vilket IKEA genom sitt arbete med sociala entreprenörer sätter stort värde på.

– Vi bygger och tar hand om hus som får människor och staden att må bra. Genom ett samarbete med IKEA vill vi visualisera och lyfta det hållbara boendet in i hemmet. Uppgiften i detta samarbete har varit att hitta ett prisvärt inredningskoncept som på alla sätt kan kallas för hållbart, säger Hanna Lindskog, Chef Kommunikation & Marknad på Åke Sundvall.

Konceptet fick namnet Conscious Living just för att betona att varje produkt på olika sätt bidrar till en mer hållbar konsumtion av inredning. Alla vill vi ha en säng, en soffa, en matta, handduk, gardiner, stolar etc. Varför då inte satsa på något som samtidigt bidrar till att vi använder våra resurser på ett bra sätt? Då tar du ansvar på riktigt.

– Vi vill göra det lätt för våra kunder att njuta av våra produkter länge. År 2030 kommer allt vi säljer vara designat för cirkularitet för att kunna användas på nya sätt, repareras, vårdas, personifieras och återanvändas. Redan idag erbjuder vi flera produkter och lösningar som stöttar ett långt produktliv, vilket syns i detta inredningskoncept, säger Donatella Vespertini, företagsinredare på IKEA Stockholm.

Det nyckelfärdiga konceptet kommer att finnas på plats i en av Brf Agnes få osålda lägenheter mot slutet av året. Fram till dess kommer flertalet produkter presenteras i våra sociala medier.

– Det här är ett koncept som är oerhört väl genomarbetat även designmässigt. Nu tittar vi på hur vi kan använda detta koncept i våra kommande bostadsprojekt av varierande upplåtelseformer vilket känns väldigt spännande, avslutar Hanna Lindskog.

För ytterligare information kontakta:
Hanna Lindskog, Chef Kommunikation & Marknad: 08-505 580 05 eller
Caroline Åkerlund, Local Marketing Specialist, 0723-527804