Allmän- och fasadbelysning viktigast visar framgångsrikt VR-test

0
1256

I slutet av 2016 genomförde Darmstads tekniska universitet, på uppdrag av Zumtobel Group, en intressant forskningsstudie med hjälp av Virtual Reality, VR. Fokus var att förstå hur vi uppfattar, och vad vi värdesätter, när det gäller utomhusbelysning. 21 deltagare fick använda VR för att se 19 olika belysningskombinationer av Ludwigsplatz i Darmstadt. Belysningen hade skapats av studerande på arkitektlinjen. Samtidigt mättes deltagarnas känslomässiga respons till de olika alternativen.

Resultatet visar att vi i första hand vill ha bra allmänbelysning och näst viktigast är bra fasadbelysning. Belysning av träd, bänkar, statyer med mera, uppmärksammades av de medverkande, men bedömdes däremot inte vara lika viktigt för den övergripande känslan. Rekommendationen är därför att ljusdesign av utomhusmiljöer fokuseras på allmän- och fasadbelysning. Vad gäller övrig belysning handlar det mer om att identifiera vad som bör framhävas och positionera relevant accentbelysning där.

Undersökningen visade också att VR fungerar alldeles utmärkt för att utvärdera belysningsförslag. De medverkande kunde tydligt skilja mellan de olika förslagen och värdera dem på samma sätt som om de sett dem i verkligheten, vilket innebär en klar förbättring jämfört med andra visualiseringsverktyg som Photoshop och Relux Suite. Fördelen med VR är även att de medverkande inte påverkas av andra faktorer som de skulle mötts av i verkligheten, bakgrundsljud till exempel, utan det som mäts och bedöms är endast ljussättningen. Studien visade dessutom inte oväntat att ju högre kvalitet på visualiseringarna, desto mer detaljerad återkoppling gav de medverkande. Detta är intressant för såväl belysningsbranschen som arkitekter och stadsplanerare.

För mer information kontakta:
Helena Liden
0702 651195

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here