Det finns gott om älskvärda samarbeten för att förbättra vår miljö.

Men få som är affärsmässiga.

Det finns ett stort undantag: #älskadestad.

Samarbetet är så ovanligt att studiegrupper från när och fjärran kommer till Stockholm för att se hur man gör. Och projektledaren och godsstrategen på stockholmstad Robin Billsjö har blivit inbjuden till olika seminarier för att berätta om Stockholms godsrelaterade arbete. Senast var han i Wuhan i Kina.

Vad är då hemligheten?

– Jag skulle säga samverkan mellan olika intressenter, säger Robin Billsjö.

Fullt in, fullt ut

Tänk en stad. Det kommer en massa gods in till staden. Och det kommer en massa avfall ut från staden. Det är två olika system. En bil som kör gods in, och kör tom ut. En annan som kör tom in och full ut.

Med älskade stad har Stockholm försökt samordna detta, att den bil som kör full in, också kör full ut. Det kan låta enkelt, men det är en mycket komplex process. Man har lyckats med detta tack vare att det varit ett samarbete mellan rätt aktörer, allt från fastighetsbolag, till sophantering och transporter. Arbetssättet är också skalbart, så det är enkelt att utöka.

För den oinvigde kan detta låta som en inte allt för svår knut att nysta upp, men där flera andra försök misslyckats har Stockholms stad och partners lyckats. Frågan är varför?

– Tålamod. Vi startade redan 2013 och har låtit samarbetsformerna värka ihop. En viktig förutsättning har hela tiden varit att hitta en kommersiell affärsmodell som kunde stå på egna ben från dag ett. Vi tyckte det var värt att vänta tills vi hade en sådan på plats och till slut hittade vi formeln. Det enkla är ofta det svåra, säger Robin Billsjö.

Mindre buller, utsläpp och trafik

Han menar att det finns enorma miljövinster i världens städer att göra bara genom att koordinera godstransporterna.

– Förutom samordningen av flöden uppnår vi inom #älskadestad även miljöeffekter genom att använda en eltrailer som klarar av att transportera rullkärl för återvinning och rullvagnar för styckegods de sista kilometrarna i city. För att öka tillgängligheten har vi gett dispens för eltrailern att trafikera gågator. Sammantaget bidrar samarbetet till att minska både buller, utsläpp och trafik, säger Robin Billsjö.

Är du nöjd?

– Mitt jobb är övergripande. Jag försöker hjälpa till att hitta nya samarbeten, att hitta en kommersiell vinst i att samarbeta. Där tror jag framtiden finns, att göra saker smartare. Ingen transportbil ska gå halvtom i stan.

– Och jag tror allt fler inser att det också finns en affär i det. Att allt miljöarbete inte bara kostar, utan att det också kan var affärsmässigt, säger Robin Billsjö.

Älskade stad fick Transportföretagens hållbarhetspris 2017.

 

Text: Rikard Björk