Två konstverk har röstats fram i en unik tävling med hjälp av invånarna i Skanskas kvarter Brf Synvillan i Göteborg. Konstverken markerar platsens historia, men syftar också mot en hållbar framtid på flera sätt. 

Nybyggda kvarteret Brf Synvillan delar namn med det stora radio- och tevehus som tidigare låg på platsen, då ett landmärke i Göteborg. När marken skulle bebyggas med bostäder tänkte Skanska ett varv extra på hur man kunde bevara historien och samtidigt bidra till staden med långsiktiga värden utöver bostäderna.
Lösningen blev en konsttävling där ett åttiotal konstnärer lämnade förslag på verk som skulle omvandla kvarteret från en samling hus till en trivsam plats med tydlig identitet. De som köpt bostad bjöds in till vernissage där de tillsammans med en proffsjury fick rösta fram vinnarna. 
När de boende nu går in och ut i sina portar möts de av Lotta Söders glasverk ”Testbilder”, ett unikt collage för varje entré som påminner om tevens historia. På en stenbänk mellan husen sitter en bronsflicka med en liten radioapparat, det är Emma Strödes ”Sommarradio” som ler mot förbipasserande.
Margus Koskel var den förste som flyttade in i Brf Synvillan. Han var på plats när konstverken avtäcktes under Göteborgs Kulturnatta och uppskattar att kvarteret är krönt av konst. ” Det tycker jag är alldeles utmärkt, för bara hus säger inte så mycket. Finns det konstverk så blir man intresserad, kikar lite närmare och sedan sätts fantasin i rörelse. Varje gång jag går förbi tittar jag om jag hittar något nytt och det gör jag faktiskt, det finns detaljer som man inte ser med en gång utan som kommer med tiden.”
Gemenskap och inflytande
För Skanska är tävlingen del i en större satsning på social hållbarhet, där varje bostadsprojekt får en egen agenda. Konsttävlingen blev ett sätt att ge medborgarinflytande, att låta de boende själva sätta prägel på områdets identitet. Den bidrar till gemenskap och trivsel då skulpturen blir en samlingspunkt i området och glaskonsten ger entréerna olika utseenden som hjälper barn att hitta hem. Den ger långsiktiga kulturvärden till staden, då platsens historia lever vidare.
”Vi tror att vi kan göra skillnad. Vi har en ambition att skapa långsiktiga värden i de kvarter vi bygger och med de här konstverken vill vi ge upplevelser till dem som vistas i området samtidigt som vi bevarar platsens kulturhistoriska värde. Vi uppmuntrar fler byggherrar att göra detsamma”, säger Christina Ingelsten, ansvarig för hållbarhetsdriven bostadsutveckling på Skanska Nya Hem i Göteborg. För att stimulera till fler tävlingar har Skanska gjort en manual som de delar med sig av till alla som vill ta del.
En miljö att vara rädd om
Konsten ger också en miljö som människor är mera rädda om, tar bättre vara på och som därmed håller längre, enligt Göteborg stadsarkitekt Björn Siesjö som satt med i tävlingsjuryn. ”Konsten har definitivt en social dimension. Den är en del av vår upplevelse av staden och vår upplevelse formar vårt beteende i staden. Om vi har konst i staden som berör och påverkar oss så är den en del av kittet som håller människorna samman”.
En som också tog chansen att vara med och välja ut konstverken var bostadsköparen Ante Baric. ”Jag tycker det är en skitspännande idé. Det är kul att få påverka hur man ska bo invändigt, men också vara med och tycka till hur det ska vara ute på gården och fasaden. Att man blandar kultur och demokrati, det är yttersta måttet på medbestämmande i boendet”.
Se filmen om konsttävlingen: 
Se filmen som följer skulptören Emma Ströde från den första lilla modellen av bronsflickan till den dramatiska gjutningen:

 

”Jag gillar väldigt mycket att jobba med ett stadsrum, bostadsområde, park. Att det är öppet för alla, alla kan komma och se, inte behöver ta sig till ett rum för att se konst under bestämda omständigheter utan att det finns där alltid, man kan cykla förbi eller gå förbi och stanna till eller så gör man inte det – att det är en del av vardagen, vanliga människors vanliga vardag.” / Emma Ströde

Se filmen där glaskonstnären Lotta Söder omvandlar hästar, träd och teveapparater till glascollage:
”Min erfarenhet är att de miljöer där man verkligen har gjort något speciellt för den här platsen och människorna att det verkligen betyder någonting, jag tror man skulle göra så överallt så skulle folk vara rädda om sin miljö på ett helt annat sätt, vara stolta och trivas och prata med varann. Det blir ju också ett samtalsämne tror jag att man identifierar sig med att vår plats är speciell, den har en annan kvalitet än bara ett hus och de miljöerna vill människor komma tillbaka till.” / Lotta Söder
Läs mer om konsttävlingen på skanska.se/konsttavling